Thursday 2 December 2010

Cikgu Ben

hey! I'm sure this post is very interesting to anyone who wants to learn english like me !

here ! Ben Bradshaw will teaching us about english !

today , i must speaking Malay fully , Ben can't understand when i speaking Malay in short form .

cikgu Ben boleh bercakap dalam Bahasa Melayu walaupun Ben berasal dari US !! jadi sangat senang untuk orang seperti saya yang ingin belajar bahasa inggeris dengan mudah !

sekarang , saya mahu kamu kenali Cikgu Ben dahulu sebelum saya beritahu lebih lanjut tentang cikgu Ben !


oh hensem kan ben ? gigi putih !

itu dia gambar cikgu Ben kita . gambar itu di ambil semasa Ben di matang wildlife center , kuching .

dahulu Ben pernah tinggal di Malaysia menjadi cikgu gereja di kuching , KK dan Miri .

Ben juga pernah tinggal di KL selama 9 bulan ! =)

tapi disebabkan semua orang di KL menganggap Ben orang putih jadi mereka semua bercakap dengannya menggunakan bahasa inggeris jadi susah untuk ben amalkan bahasa melayunya di KL .

sekarang ben student dekat University of Utah , US . dia belajar Mechanical Engineering dengan Minor dalam Linguistics.



cukup tak maklumat tentang cikgu ben kita ini ? kalau rasa nak tanya macam - macam lagi dekat cikgu ben nanti saya bagi tahu page dia ya ?

semasa saya jalan - jalan di page ben , saya amat kagum dengan cara ben ajar saya dan peminatnya bahasa inggeris !! wow™


contohnya seperti :

" Nevermind. Scratch that. "


apa maksud scratch that ?

- Scratch that bermaksud padamkan apa yang saya katakan tadi daripada memori kamu.

" Are you down to go "
faham tak ayat nie ? selalu nya ' down ' maksudnya bawah kan ? tapi ini maksud nya lain .

- ' down ' bermaksud sudi ataupun hendak .

"Hit me up later"

mula - mula ingat kan hit me up later itu pukul saya nanti ! hahaha

- guna ini apabila nak kawan2 kamu sms atau telefon kamu nanti. contoh "hey joe, hit me up later tonight."


sekarang jom kita tengok video ben pula . =)

" what's going on " ?




saya amat suka apabila Ben , Paku dan Belacan berlakon ! sangat kelakar ! mereka melakonkan kembali cerita P. Ramlee ! best !



cerita untuk cikgu Ben sudah habis ! oh ya , sebelum saya terlupa . .

page cikgu Ben , click here ( untuk pengguna facebook sahaja )


p/s : next post , saya nak cerita tentang Paku dan Belacan pula ke ?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...