Saturday 14 May 2011

Jaga Perasaan

 

hello to all my readers . Agak lama aku rasa tak update blog kan ? jadi ini hari kita akan mula dengan satu topik perbincangan yang mungkin menarik bagi aku . bagi aku lah , tak tahu pulak korang . sebenarnya aku nak cerita pasal perasaan . Perasaan adalah satu perasaan yang membuatkan korang rasa seronok sendiri . 


ya kita mudah didekati dengan perasaan gembira , sedih , kecewa dan sebagainya . Tapi pernah tak korang terfikir , setiap bait perkataan yang korang ucap itu menjaga perasaan orang yang berada disekeliling korang atau tidak ?

jaga atau tidak tu yang sebenarnye satu benda yang kita selalu lupa , betul tak ?

ok dekat sini aku cuma nak tanya korang , pernah tak korang sakit kan hati orang ? jangan tipu aku cakap tak pernah atau tak ada sebab semua orang buat silap kan ?

 tekan 'gambar' untuk tumbesaran 


ya , Melayu penuh dengan sindiran . tapi biarlah sindiran kita tu yang tak menyakitkan hati . nak sindir boleh tapi biarlah sindir pada yang makan cili . pernah dengar kan pepatah tu ? siapa makan cili terasa pedasnya kan ?

cuba kalau korang cakap yang macam yang dalam gambar tu , confirm ramai yang terasa sebab benda tu umum . semua akan rasa yang dia tu gemuk ke pendek ke apa ke kan ? aku pun terasa . so agak kurang baik lah nak dengar kan ? takut kita nak cakap orang lain tapi orang lain yang terasa . dah jadik masalah kan ?

cuba cakap elok2 sikit .

tekan 'gambar' untuk tumbesaran

kan sejuk sikit dengar perkataan macam tu kan ? jadi dapat beza kan ucapan mana yang tak menyinggung perasaan dan juga yang menyinggung perasaan kan ?

hati orang lain2 walaupun warna dia sama dengan semua orang tapi pernah ke korang terfikir perasaan orang dekat kita bila kita maki dia kaw2 ? kalau dia jahat sikit confirm sangat lah , esok lusa dia balas balik apa yang kau dah buat dekat dia .

so jaga bahasa tu teramat lah penting . bahasa menunjukkan bangsa kan ? jangan jadikan diri kita orang yang tak ada sivik :) 

itu baru facebook , kalau blog ? aku malas cerita lah sebab dah banyak aku jumpa yang maki sana maki sini . macam mana blog kau nak popular kalau asyik nak marah orang , maki orang suka2 bahasa kau ? fikir2 sendiri sebab korang semua dah besar kan ? betul tak ? taktau lah kalau ada lagi yang macam kanak2 ribena .

hanya teguran dan nasihat untuk korang dan juga diri aku sendiri . sebab ramai yang tak jaga bahasa itu sebab aku buat ini entri :)


p/s : baru je lepas cakap bf aku kanak2 ribena . ampunnnnn !

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...